Thursday 23 March 2017

kos bersalin dan jaundice di PPUM


Assalammualaikum
Kali ini nak cerita mengenai kos pula, sebab ramai bila tanya-tanya nak bersalin dekat mana, ramai yang pilih HKL sebab nak murah (katanya tak sampai RM100 tapi tak tahulah kesahihannya)..
Saya memang pilih PPUM sebab dekat dengan rumah mahupun office, waktu tu memang dah fikir bila pape jadi nanti senang lagipun dulu waktu gugur pun pergi PPUM juga, bagi saya service dia tip top.
Berbalik kepada kos tadi, untuk bersalin saya kene RM900++. Mahal? Salah tu sebab kalau folllow dari post pengalaman bersalin saya, saya duduk dalam hospital 5 hari, saya ulangi 5 hari... So kos tu bagi saya ok sebab selama 5 hari tu dapat makan 4 kali sehari, nurse check ctg lebih dari 3 kali sehari, nurse check suhu & tekanan darah lebih dari 3 kali sehari, kan macam rasa berbaloi sangat.
Tapi sebab yang utamanya ialah, PPUM tak ada class-class macam hospital kerajaan, semua bilik dekat PPUM hanya 4 katil dan mempunyai 2 bilik air.. Selesa sangat, tak payah rebut bilik  air, tak perlu jalan jauh-jauh, suasana tidak bising, semuanya rasa tenang je.
Waktu Fattah Jaundice pun bilik macam tu juga, jadi tidak adalah baby diganggu dengan tangisan baby lain hanya 4 baby je dalam tu. Kos Fattah jaundice pun waktu tu RM100++, ok lah tu sebab makanan untuk ibu still 4 kali sehari, Fattah siap berlampu lagi (lampu tu bukan murah ye kawan-kawan), check darah Fattah lagi, check Fattah ada masalah hati atau tidak, check air kencing Fattah dan banyak lagi...
Pilihan dekat tangan masing-masing, kalau lebih mampu boleh pilih swasta, kalau kurang mampu boleh pilih hospital lain tapi bagi saya PPUM the best (kekalkan prestasi macam ni, conform ramai yang suka)...

xoxo,
ummi Fattah

No comments:

Post a Comment