Wednesday 28 January 2015

melihat yang lain

Assalammualaikum...
Rezeki masih lagi belum mengunjung tiba namun hati masih mencuba untuk redha... Tapi hati mana yang tak sedih bila melihat yang lain usia kandungan 5 bulan, 8 bulan mahupun yang hampir nak bersalin... Sedih juga bila melihat ibu-ibu mengandung membawa perut yang besar kesana dan kesini... Nampak comel je...
Bila ibu-ibu mengandung berkumpul cerita itu dan ini, rasa diri ni keldil sangat-sangat sebab masih tidak dikurniakan anak. Memang la apa yang mereka bualkan tiada kaitan dengan aku tapi bila terdengar sipi-sipi aku jadi tertanya-tanya kenapa aku tidak melalui apa yang mereka lalui seperti pembesaran bayi, berat badan, makanan terbaik dan lain-lain lagi... Kalau pasal berat badan, dorang naik berat badan sebab ada baby, aku pula naik berat badan sebab makan banyak... Hahahhaha...
Ketawa, ketawa dan ketawa, tu je yang mampu merawat luka aku tapi tak ada la merawat sangat pun...
Baru-baru ni aku tengok scan baby yang dah 8 bulan, baby boy pula tu... Waktu aku tengok tu rasa nak nangis pun ada, always teringat kat baby f... Baby tu gerak-gerak, comel je... Hati aku, fikiran aku terombang-ambing, sedih+suka+teringin nak juga semua jadi satu....
Sedih, sedih dan sedih... Lagi-lagi bila ada mulut-mulut, tak tau la mereka prihatin mahupun saja nak perli... Tunjuk gambar baby kat aku lepas tu tanya, tak teringin ke? Yang lain pula tanya, dah tengok scan tadi kan, pe perasaan?
Ya Allah, andai mereka semua tahu bertapa sedihnya aku, bertapa aku menginginkan anak dan bertapa aku mengharap, adakah mereka akan bertanya soalan yang sama?
Tak pernah terlintas kat fikiran aku untuk tidak mempunyai anak... Aku sentiasa berusaha untuk redha tapi mengapakah sekelip mata mereka semua menghancurkan keredhaan aku? Aku belajar untuk kuat, untuk pura-pura kuat, jangan bagi aku lemah lagi...
xoxo,
lailanajwa

No comments:

Post a Comment