Wednesday 15 June 2016

Salam Ramadhan


Assalammualaikum semua...
Tidak lambat lagi kan untuk mengucapkan selamat berpuasa semua. Hari ini dah masuk 11 Ramadhan 1437, Alhamdulillah dapat puasa penuh lagi setakat ni, macam mana dengan ibu-ibu mengandung yang lain?

Dari pengalaman saya setakat ni, baby sentiasa bergerak, menyiku, melutut, mengeras dan macam-macam lagilah istilah yang digunakan. Selagi ada pergerakkan makna baby okay. Itu dari pembacaan saya dibeberapa blog. Alhamdulillah gi checkup waktu puasa pun baby memberi tindak balas yang cukup baik. Jadi saya tidak bergitu risau sangat.

Waktu sahur saya amalkan minum 1 cawan susu, 1 biji kurma dan nasi beserta lauk, saya memang wajibkan diri saya untuk makan nasi waktu sahur sebab bimbang baby tak cukup makanan (ni perasaan saya je) sedangkan baby akan makan apa sahaja yang kita makan secara beransur-ansur. Waktu berbuka pula, saya amalkan makan 1 biji kurma dan nasi beserta lauk (kalau tak ada nasi, makan makanan lain pun boleh janji dalam sehari makan sekali nasi). Alhamdulillah dengan fomula ini bertahan.

Ada yang mengesyorkan supaya makan kurma dalam kuantiti yang banyak sebab kurma memberikan tenaga. Betul kurma memberikan tenaga tetapi buat saya yang tidak mengemari kurma sangat, makan 1 biji pun yang kira okay tetapi bagi ibu-ibu yang boleh makan kurma lebih, silakan ye.

Selain itu, lately ni jumpa macam-macam article mengenai doktor melarang ibu mengandung berpuasa. Kalau dah nasihat dari doktor macam tu, ikut je la ye ibu-ibu semua sebab ketahanan badan orang lain-lain.. Ada yang mampu berpuasa penuh tetapi ada juga yang kurang mampu.

Jangan paksa diri ye, tak dapat puasa boleh ganti dan bayar fidyah.

xoxo,
lailanajwa

No comments:

Post a Comment