Thursday 23 October 2014

keguguran usia kandungan 6 minggu


Alhamdulillah after 4 month kahwin, i am pregnant... Tapi tak lama pun just pinjaman Allah selama 51 hari... Alhamdulillah, sekurang-kurangnya aku dapat merasa pengalaman mengandung walaupun tak lama... Memang pelik sebab sepanjang mengandung aku tak muntah, aku tak rasa mengidam pape dan aku tak rasa sensitif terhadap apa-apa pun...

First, aku perlu redha... Keguguran tu berlaku pada 4 Oct 2014... Waktu tu tak ada ilmu apa-apa pun, darah keluar cam period... Aku google, ada yang kata sesetengah orang mengandung memang keluar darah awal-awal tapi just 3 hari... Aku yakinkan diri aku yang kandungan tu masih ada tapi naluri aku tak boleh menipu yang kandungan tu tak ada...

Pencarian klinik bermula, sebelum balik kampung cari klinik area rumah semua tak buka so teruskan niat balik je la kampung, cari klinik kat kampung juga semua tak buka... Ye la sebab esoknya hari raya haji... Sabar je la walaupun sakit + sebenarnya takut nak gi hospital kerajaan walaupun kat google ada yang cakap boleh gi kat kecemasan terus..

Okey tu kesilapan pertama aku... Kesilapan kedua aku pula, aku takut nak buka mulut kat ibu... Sepanjang kat kampung memang muka nampak pucat, mana tak nya darah keluar banyak + cirit birit lagi.. Bila ibu tanya, aku just jawab period... Aku memang takut nak buka mulut + my hubby pun cam terkunci mulut gak maybe everything first time so semua pun tak tau nak buat pe...

Sampai la hari kami balik KL... Still tak ada klinik yang buka... Bersabar sehingga 7 Oct 2014, datang office seperti biasa sebab tak nak duk rumah takut terfikir-fikir + bila duk rumah lagi tak tau nak buat pe... So ada la cerita kat kakak-kakak office, so pe lagi kene la marah suruh gi klinik... Ok, alhamdulillah klinik buka hari ni...

Masuk je klinik, fikiran aku tak menentu, aku rasa gelisah + aku seakan-akan tahu yang bad news will coming... Ok scan, kosong... Try senyum walaupun sedih... Ujian air kencing, negatif... Try senyum lagi... Doktor cakap cuba lagi... Ok, try senyum lagi... Keluar klinik, try senyum lagi... Masuk kereta, ok now tak leh tahan dah... Pe lagi nangis la... Sampai rumah nampak hubby, terus nangis lagi... Telefon ibu bagi tau, nangis lagi... Tak tertahan rasanya...

Drama air mata, air mata dan terus air mata... 8 Oct 2014, cam tak leh gi office je sebab tak ready... + today is my birtday tapi cam tak ada makna je... Kandungan dah tak ada dah so pe lagi yang tinggal?

My hubby tak reti pujuk tapi kata-kata dia yang pedas tu yang buat aku kuat... Yes, kandungan dah tak ada tapi we will try again... Pantang la gak selama 2 minggu, minum air halia, no ayam, no seafood, no daging and banyak lagi la... Boleh dikatakan hari-hari makan kentang or ikan bilis... Thanks to my hubby sebab selalu ingatkan about pantang...

Orang cakap elok gi urut lepas keguguran ni... Ok, gi urut pula... Alhamdulillah rasa selesa... Lepas ubat dah habis gi klinik lagi sekali check whether ada tertinggal lagi tak kat dalam... Alhamdulillah semua habis dah keluar + doktor cakap aku subur... Ok la, at least jawapan tu dah cukup for ubat luka dalam hati aku ni...

Ni semua pengalaman, at least when its come again kami dah tau nak buat apa dah... Hope so tak terjadi lagi la tapi segalanya kan kat tangan Allah... Insyallah aku redha... Dalam hati ni sentiasa hope 'f' junior will come again...

No comments:

Post a Comment